Hoe het verder ging… (de opbouw van de tentoonstelling Composita Colorita)

Reacties uitgeschakeld voor Hoe het verder ging… (de opbouw van de tentoonstelling Composita Colorita)

Na een onrustige nacht was de grote dag daar, eindelijk inrichten, ik had er reuze veel zin in!
Je bedenkt wat af voor zo’n groepstentoonstelling, maar alles is  theorie, want in het echt moet blijken of alles klopt met hoe je het gedacht had.
Karel Buskes had zijn prachtige houten beeld getiteld ‘De tiende man’ al naar de bovenzaal van Pictura gedragen en dat was het eerste wat ik zag staan.  Dat beeld staat hier geweldig in deze zaal, dacht ik, de maat klopt  en de sfeer van de zaal versterkt het beeld, of omgekeerd, dat kan natuurlijk ook. Maar wat een goed begin, ik wist meteen dat het een goede en bijzondere tentoonstelling zou gaan worden!
Van te voren had ik in ’s nachts in bed een combinatie bedacht en dat was een beeld van Dineke Oosting samen met een origineel druksel van HN Werkman. Het Druksel van Werkman genaamd ‘Twee vrouwen en een ooievaar’  doet sterk denken aan de serie “Vrouwen eilanden” , die Werkman gemaakt had in 1942. Hij droomde van een paradijselijk eiland ver weg van oorlog.
Dineke nam dat Paradijs ook als uitgangspunt en creĆ«erde o.a. een aantal beelden die je kunt zien als exotische boomgroepen. Een daarvan heeft een stam van keramiek en als kruin een verzameling bontgekleurd plastic bekertjes bijeengehouden door groene tie-rips, een moderne variant van een palmboom… ( een sterk beeld, zeker als je bedenkt dat tropische eilanden tegenwoordig ten onder gaan door de vervuiling van met name plastic flessen!)
We plaatsten de twee werken bij elkaar en er gebeurde een klein wondertje: in 1 klap werd het druksel van Werkman als een raket naar het NU verplaatst en Dineke’s werk werd prachtig versterkt door de Werkman! Geweldig wat een kick, ik werd er helemaal blij van! Wat een leuk beroep heeft een curator en wat een luxe om een tentoonstelling te mogen maken in zo’n mooie ruimte…..

Sociale media delen